Monday, February 12, 2007

E.Λ.T.E.E. ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΕΙΡΑΙΑ
Δ/νση:Πειραιώς 95
Τ.Κ. 18541
Τηλ. 210 4823172
Fax: 210 4823172
Κινητό: 6945490420
Email: elteepeir@mail.gr


ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ 7-2-2007

Με ιδιαίτερη επιτυχία έληξε η ημερίδα για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση που διοργάνωσε η Ένωση Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Πειραιά ( Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ ).

Το πρόγραμμα της ημερίδας περιλάμβανε εισηγήσεις και συζήτηση – στρογγυλά τραπέζια. Το ενδιαφέρον των καθηγητών, οι οποίοι προσήλθαν από διάφορες περιοχές της Αττικής και της επαρχίας, εστιάστηκε στα εξαγγελθέντα μέτρα για την πορεία των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.

Η καθιέρωση 2 τύπων σχολείων Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, δεν γίνεται αποδεκτή.

Σύντομα θα αποδειχθεί ότι πολλά από τα προαναφερθέντα σχολεία δεν είναι βιώσιμα, με αποτέλεσμα να καταργηθούν, με οδυνηρές συνέπειες για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, την Ελληνική κοινωνία και την ανάπτυξη της χώρας.
Ιδιαίτερη κριτική δέχθηκε ο θεσμός της ΕΠΑΣ, διότι αντίθετα με κάθε εκπαιδευτική δεοντολογία και διεθνή πρακτική, εισάγει επισήμως την κατάρτιση μέσα στην εκπαίδευση, καταργώντας τελείως τη γενική παιδεία σε σχολείο ενταγμένο στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Αρνητική κριτική δέχθηκε και το ΕΠΑΛ το οποίο εξελίσσεται σε προβληματικό σχολείο διότι:

Μεταξύ των άλλων, θα υπάρχουν μαθητές «τριών ταχυτήτων» σε ότι αφορά τη γενική παιδεία.Συγκεκριμένα :

1.Οι μαθητές που θέλουν να συνεχίσουν στις ΕΠΑΣ και δεν ενδιαφέρονται για γενικά μαθήματα, ενώ αυτά υπάρχουν σε μεγάλη αφθονία.Αντίθετα, ενδιαφέρονται για μαθήματα τομέων ή ειδικοτήτων, τα οποία δεν υπάρχουν καθόλου.

2.Οι μαθητές που θέλουν να συνεχίσουν στα ΤΕΙ και ενδιαφέρονται για τα 3 εξεταζόμενα μαθήματα.

3.Οι μαθητές που θέλουν να συνεχίσουν σε ΑΕΙ και ενδιαφέρονται για τα 6 εξεταζόμενα μαθήματα.

Η κατάσταση που δημιουργείται διαμορφώνει ένα εξαιρετικά δυσμενές εκπαιδευτικό-παιδαγωγικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η «διαχείριση» της τάξης από τους καθηγητές γενικών μαθημάτων.
Η διδασκαλία πολλών γενικών μαθημάτων στην Α΄ τάξη ΕΠΑΛ και μάλιστα από βιβλία του γενικού λυκείου έχει δημιουργήσει ένα αρνητικό μαθησιακό περιβάλλον. Είναι αντιπαιδαγωγικό να διδάσκονται, από τα ίδια βιβλία, μαθητές διαφορετικών σχολείων, με διαφορετικούς στόχους και διαφορετικό επίπεδο γενικής παιδείας.
Υπήρξε οξεία κριτική σχετικά με την τακτική του υπουργείου Παιδείας να μην κάνει διάλογο με εκπαιδευτικούς φορείς και κυρίως την Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., η οποία γνωρίζει άριστα το χώρο και δεν ασκεί κομματικό συνδικαλισμό. Ωστόσο, διακηρύσσει προς τα έξω ότι όλα τα μέτρα είναι προϊόν διαλόγου ή εισηγήσεων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Αναφέρθηκε από πολλούς ότι οι εισηγήσεις του Π.Ι. δεν λαμβάνονται υπόψη, αλλά υπάρχει μια άτυπη – ανεπίσημη ομάδα του ΥΠΕΠΘ που αποφασίζει για όλα τα σχετικά ζητήματα.
Επισημάνθηκε, επίσης, η πολύ μεγάλη ελάττωση των μαθητών της Τεχνικής Εκπαίδευσης, η οποία οφείλεται εν μέρει στην προ τριετίας εξαγγελία της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ ότι τα ΤΕΕ καταργούνται, χωρίς, ωστόσο, να έχει προετοιμαστεί το διάδοχο σχήμα.
Τονίστηκε από πολλούς ότι η ΤΕΕ :
1) χρειάζεται άμεσα ενίσχυση και εκσυγχρονισμό της υλικοτεχνικής υποδομής της.
2) οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται άμεσα συστηματική και ουσιαστική επιμόρφωση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα.
3) είναι ανάγκη να εισαχθούν τεχνολογικά μαθήματα ευρύτερου ενδιαφέροντος στο γυμνάσιο ώστε οι μαθητές να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη σύγχρονη τεχνολογία και την τεχνολογική εκπαίδευση.
Όλες οι τοποθετήσεις των καθηγητών που έλαβαν μέρος στην ημερίδα συνέτειναν στην παρακάτω πρόταση:
Λειτουργία ενός σχολείου, (Τεχνολογικό Λύκειο), με 2 κατευθύνσεις, θεωρητική και πρακτική, με πρώτο έτος κοινό, το οποίο θα παρέχει απολυτήριο τίτλο με επαγγελματικά δικαιώματα, ο οποίος θα είναι ισότιμος με το απολυτήριο Γενικού Λυκείου. Το Τεχνολογικό Λύκειο θα περιλαμβάνει όλες τις ειδικότητες που λειτουργούν σήμερα στην ΤΕΕ και ενδεχόμενα και κάποιες άλλες, για τις οποίες υπάρχει μεγάλη έλλειψη στην αγορά εργασίας. Η περίπτωση λειτουργίας ενός σχολείου στη λυκειακή βαθμίδα (Ενιαίο Λύκειο), τώρα ή μελλοντικά, απορρίφθηκε από τους πάντες ως ανεδαφική.

Αναφέρθηκε, επίσης, ότι στις εξαγγελίες του Υπουργείου δεν έγινε λόγος για τα επαγγελματικά επίπεδα και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων της ΤΕΕ. Αντίθετα, οι εξαγγελίες αφορούσαν κυρίως το εξεταστικό σύστημα, παρά τις πρόσφατες δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, σύμφωνα με τις οποίες το Υπουργείο θα ασχοληθεί μετά το 2008 με το εξεταστικό σύστημα του λυκείου. Έτσι δημιουργήθηκε η εύλογη απορία αν το υπουργείο παιδείας θεωρεί το ΕΠΑΛ ως λύκειο ή όχι.
Στη συζήτηση επικράτησε η άποψη ότι οι εξελίξεις τρέχουν και δεν είναι δυνατόν να καταλήξουμε σε στείρα άρνηση, χωρίς να προτείνουμε κάτι σε σχέση με τις νέες ανακοινώσεις του ΥΠΕΠΘ. Μετά από μακρά διαλογική συζήτηση οι τελικές διαπιστώσεις και προτάσεις διαμορφώθηκαν ως εξής:

Ωρολόγια προγράμματα ΕΠΑΛ.

· Να ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιο του συγκεκριμένες αναθέσεις μαθημάτων στους κλάδους των εκπαιδευτικών.
· Τα ωρολόγια προγράμματα πρέπει να τροποποιηθούν και να ενισχυθούν τα μαθήματα ειδικοτήτων. Με τη σημερινή μορφή τα μαθήματα γενικής παιδείας υπερτερούν έναντι των μαθημάτων ειδικότητας, με αποτέλεσμα το ΕΠΑΛ να μοιάζει περισσότερο με γενικό λύκειο παρά με επαγγελματικό.
· Απουσιάζουν βασικά μαθήματα ειδικοτήτων ,όπως για παράδειγμα, τα βασικά για τους ηλεκτρολόγους: Ανελκυστήρες και στη Β΄ τάξη, Εργαστήριο Αυτοματισμού , το οποίο θα διδάσκεται 3 μόνο ‘ώρες στην Γ’ τάξη. Σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα των Τ.Ε.Ε , το Εργαστήριο Αυτοματισμού διδασκόταν στη Β’ τάξη 3 ώρες και 6 ώρες στην Γ’ τάξη.


Ειδικότητες ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ.

Έγιναν έντονες παρεμβάσεις για τον τρόπο κατανομής των ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, καθώς και για την κατάργηση ειδικοτήτων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα της διατροφής- διαιτολογίας από τον τομέα Υγείας και Πρόνοιας στα ΕΠΑΛ και των ηλεκτρολόγων αυτοκινήτων στις ΕΠΑΣ, με αποτέλεσμα ο ηλεκτρολογικός τομέας να μην έχει καμία ειδικότητα στην ΕΠΑΣ.
Θα πρέπει λοιπόν:
Α. Στο ΕΠΑΛ να ενταχθούν :
1.Στον τομέα Ηλεκτρολογίας, η ειδικότητα της Γενικής Ηλεκτρολογίας.
2.Στον τομέα Χημικών Εφαρμογών( και όχι τομέα Χημικών Εργαστηριακών Εφαρμογών που
υπήρχε στα ΤΕΕ), ο οποίος θα καταλήγει στην Γ’ τάξη, η ευρύτερη Ειδικότητα Χημικής
Παραγωγής (που θα συμπεριλαμβάνει τις ειδικότητες Χημικών Εργαστηρίων και Ποιοτικού
Ελέγχου Υλικών και Χημικών Παραγωγής).
3.Στον τομέα Υγείας, η ειδικότητα Διατροφής-Διαιτολογίας.


Β. Στο ΕΠΑΣ να προστεθούν οι ειδικότητες:
1. Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων και Αυτοματισμού.
2. Ηλεκτρικών Συστημάτων αυτοκινήτου & ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
3. Δομικών Έργων, διότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς κλάδους της οικονομίας. Παρουσιάζεται το παράδοξο σε μία χώρα σεισμογενή όπως η Ελλάδα, όπου πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη ποιότητα των κτηρίων της αλλά και όλων των τεχνικών έργων, και στη
οποία οι εργαζόμενοι στον τομέα των κατασκευών θα πρέπει να διακρίνονται για το υψηλό
επίπεδο κατάρτισης, να έρχεται η πολιτεία και να καταργεί τον τομέα κτηριακών έργων από την
Τεχνική Εκπαίδευση. Η ενέργεια αυτή της πολιτείας έρχεται σε αντίθεση με τις προηγούμενες
εξαγγελίες της, μετά από κάθε φυσική καταστροφή που πλήττει την χώρα, περί δημιουργίας
μητρώου κατασκευαστών. Μέχρι τώρα το σύνολο των έργων κατασκευάζεται από ανειδίκευτους, μη καταρτισμένους και μη πιστοποιημένους εργαζόμενους, με επικίνδυνες συνέπειες για τους πολίτες και την ποιότητα των κατασκευών.






Επιπλέον, στην ημερίδα επισημάνθηκε με έμφαση ότι στις ειδικότητες των ΕΠΑΛ πρέπει να υπάρχουν απαραίτητα ειδικότητες οι οποίες αντιστοιχούν σε σχολές ή τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Επίσης, έγινε αναφορά ότι, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, όσες ειδικότητες υπάρχουν στο ΕΠΑΛ δεν θα υπάρχουν στην ΕΠΑΣ. Ούτε αυτό, όμως, τηρείται. Η ειδικότητα του ΕΠΑΛ «έργα τοπίου και περιβάλλον» είναι βασικά ίδια με την ειδικότητα της ΕΠΑΣ «κηποτεχνία–έργα πρασίνου», αλλά με διαφορετικό όνομα.

Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 2 της υπ. Αρθ. Υ.Α. 8044/γ2 ΥΠΕΠΘ για την εγγραφή μαθητών στην Β τάξη ΕΠΑΛ ναυτικού τομέα γίνονται δεκτοί μόνο οι απόφοιτοι της Α τάξης ΕΠΑΛ ναυτικού τομέα και όχι όσοι έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς τους άλλους δύο κύκλους μαθημάτων ( τεχνολογικό και υπηρεσιών) καθώς και την Α Λυκείου.
Ζητούμε την ισοτιμία και την άρση αυτής της εξαίρεσης η οποία απομονώνει τους μαθητές του ΕΠΑΛ ναυτικού τομέα από τους υπόλοιπους μαθητές

Στην περίπτωση των ειδικοτήτων δεν προτείνεται κάτι συγκεκριμένο από το Υπουργείο, γι’ αυτό δεν έγινε αποδεκτό το σκεπτικό του για ειδικότητες που χρειάζονται ισχυρή θεωρητική υποστήριξη και για άλλες που δεν χρειάζονται και γι’ αυτό πρέπει να λειτουργήσουν στην ΕΠΑΣ. Το ίδιο το υπουργείο παιδείας παραβίασε και αυτό το σκεπτικό με το βάλε-βγάλε τις ειδικότητες σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Σε κάθε περίπτωση ισχύει η πρόταση του Τεχνολογικού Λυκείου με όλες τις ειδικότητες στο ίδιο σχολείο.


Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Σχετικά με τις δυνατότητες και τον τρόπο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, προτείνονται τα παρακάτω:
Πρώτη δυνατότητα - εισαγωγικές στα ΤΕΙ. Η εξέταση στα 3 μαθήματα και η θεσμοθέτηση συντελεστών βαρύτητας γίνονται αποδεκτά, υπάρχειi, όμως, αντίρρηση στο γεγονός ότι δεν ξεκαθαρίστηκε το ποσοστό εισαγωγής, το οποίο θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 25%, όπως ίσχυε και στα ΤΕΛ. Το ποσοστό αυτό επιθυμούμε να ισχύει και για τις στρατιωτικές, και αστυνομικές σχολές.
Για τα εσπερινά ΕΠΑΛ να υπάρχει επίσης ξεχωριστό ποσοστό πρόσβασης στα ΤΕΙ.

Δεύτερη δυνατότητα – εισαγωγικές σε ΑΕΙ -ΤΕΙ.
Δεν γίνεται αποδεκτός ο τρόπος εισαγωγής και προτείνεται μια παραλλαγή του.
Οι διαφοροποιήσεις που προτείνονται είναι οι εξής: Εξέταση σε 3 μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική γλώσσα, Μαθηματικά Ι, Φυσική Ι, σε ένα μάθημα επιλογής (αφού πρώτα τα μαθήματα επιλογής αυξηθούν και δεν είναι αποκλειστικά γενικής παιδείας) και σε 2 επαγγελματικά μαθήματα με αυξημένο συντελεστή βαρύτητας. Εάν δεν γίνουν αυτές οι αλλαγές, τότε ουσιαστικά ο δρόμος των μαθητών του ΕΠΑΛ προς τα ΑΕΙ θα είναι κλειστός και οι εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ για πρόσβαση προς τα ΑΕΙ θα είναι κενές περιεχομένου.

Τεχνολογική κατεύθυνση

Προτείνεται η άμεση κατάργηση της τεχνολογικής κατεύθυνσης από το Γενικό λύκειο ,κάτι μάλιστα που αποτελούσε υποχρέωση του ΥΠΕΠΘ μετά την ψήφιση του νόμου 3475/2006.
Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι απαγορεύει στους έχοντες απολυτήριο Γενικού ή Ενιαίου Λυκείου ν’ αποκτήσουν και πτυχίο με επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες, γεγονός το οποίο, μεταξύ άλλων, έχει ιδιαίτερα σοβαρές επιπτώσεις για τους μαθητές της επαρχίας.


Πειραιάς 12-2-2007

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.


Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας


Ελευθέριος Καλαϊτζόγλου Ανδρέας Φαράσογλου

No comments: